''טופס 101'' עם עדי קצב

צילום: נדב אמבון

עדי קצב, 34, תל אביב, מאפיינת חווית משתמש (UX) בחטיבת הדיגיטל.

היי עדי, אנחנו בטוחים שהשיחה איתך תהיה חוויה. ראשית, איך הגעת לתחום ה- UX? 
כבר כמה שנים שאני מנהלת רומן עם תחום העיצוב, לאט לאט הקסם התפוגג לו וחיפשתי אתגר חדש. התייעצות גורלית עם מרצה לשעבר הפגישה אותי עם המושג UX , שבאותה עת היה רצף רנדומלי של אותיות באנגלית, והיום הוא כל חיי, או לפחות חלק נכבד מהם.

איך נראה יום ממוצע של מאפיינת חווית משתמש?
חווית משתמש או UX מקיפה אותנו תמיד, החל ממילוי של טופס אינסופי בביטוח לאומי, ועד לניסיון להעביר תחנה ברדיו באוטו בלי שיהיה צריך להוריד את העיניים מהכביש. באופן לא מפתיע אפשר להסיק משם התפקיד שלי, מאפיינת חווית משתמש, שרוב היום אני מתעסקת במשתמשים, כלומר – באנשים, וזה גם החלק האהוב עלי בעבודה. אני יכולה להתחיל את היום במחקר משתמשים: לרדת לרחוב ולשאול אנשים על הרגלי השימוש שלהם באפליקציות, להמשיך בישיבות קריאטייב עם מנהלי מוצר בהם מנסים להמציא את הגלגל מחדש ולהפוך אותו למהיר יותר, חזק יותר, עגול יותר, ולסיים בהכנת מוקאפ – מעיין שרטוט ראשוני של הממשק שאנחנו רוצים לפתח.

איך נראה תהליך של איפיון חווית משתמש מתחילתו עד סופו (בקווים כלליים)?
בשלב הראשון אני צריכה להבין ממנהל המוצר מה החלום שלו ואיך הוא רוצה שהמוצר, כלומר האפליקציה, האתר או המערכת, יראו ויעבדו. ואז מתחיל הכיף, השלב הבא הוא בניית פרסונות, בשלב הזה אני מנסה להבין מי ישתמש במוצר שלנו ומה הוא צריך, השלבים הבאים כוללים הרבה מחקר שוק ובניית מודל פונקציונלי לממשק שלנו, משהו שנראה כמעט כמו שרטוט אדריכלי. בסוף התהליך עורכים בדיקות שמישות עם משתמשים אמיתיים שנותנים לנו הערות והארות בזמן אמת, ובהתאם להערות אלו אנחנו מבצעים שינויים בממשק.

על מה את עובדת בימים אלה (ממה שמותר לחשוף)?
אני עובדת היום על המון דברים מרתקים, אבל אנחנו רוצים לשמור על גורם ההפתעה. אני יכולה לספר שאני נלהבת במיוחד מפרוייקט הארכיון. הגיע הזמן שהחומרים יקרי הערך אלו, נכסי צאן ברזל של ממש, יקבלו את המקום הדיגיטלי שהם ראויים לו.

עד כמה חווית המשתמש משפיעה על הצלחה של אתר או אפליקציה כזו או אחרת?
לדעתי הכל מתחיל ונגמר בחווית משתמש. מכירים את הנתון הזה שעל פיו לוקח לנו רק 8 שניות להחליט אם אנחנו אוהבים מישהו? אז העולם הדיגיטלי קשוח לא פחות- זמן השהייה הממוצע באתר הוא 58 שניות, זה הזמן שיש לי כמאפיינת, לגרום למשתמש להבין שכדאי לו להישאר, ועוד יותר מכך– לחזור!

מיהו ''חברו הטוב'' ביותר של אנשי ה- UX?
איש ה- UX צריך לדעת לעבוד טוב עם כולם, החל מהמעצב ועד המחלקה המשפטית, מכיוון שהוא אחראי על חוויה שלמה שכוללת גם את הכפתורים הגדולים וגם את האותיות הקטנות. מהניסיון שלי אפשר ללמוד מכל קולגה כי אפילו בהנהלת חשבונות מבינים חווית משתמש (נראה אתכם עובדים כל היום על אקסל). אני חייבת להודות שאני מאוד אוהבת לעבוד עם מפתחים דווקא בגלל הראייה השונה והגישה הפרקטית שמאפיינת אותם.

מה ההבדל בין UX ל- UI?
יש הרבה הגדרות שונות לUI אבל בגדול UI מתעסק בממשק עצמו, בעוד ש- UX מדבר על חוויה כוללת המכילה אספקט שיווקי, פסיכולוגי, עיצובי ועוד.

מהו הטרנד הכי חם היום בתחום ה- UX?
אחת האמרות המפורסמות והאהובות עלי היא ש- UX טוב הוא בלתי מורגש. לפיכך הטרנדים החמים מדברים על חווית משתמש עם מינימום מגע במסך, ומערכות שיכירו אותנו ויעזרו לנו לתפקד טוב יותר, למשל מערכת בית חכם שמדברת עם הרכב שלנו ויודעת מתי יצאנו מהעבודה ומתי להדליק לנו מזגן. האפשרויות הן אינסופיות ומרתקות.

אחד הנושאים שבכותרות כיום בהקשר לממשקים הוא 'מיקרו קופי', מה זה בעצם?  
באופן אירוני ההגדרה של מיקרו קופי היא מאוד יבשה: "המילים בממשקים דיגיטליים שמנחות את האינטראקציה עם המשתמש" (ציטוט של כנרת יפרח). בתכלס מיקרו קופי הוא מדליק, מאוד מדליק, ואם הוא עשוי טוב הוא גם יעלה לנו חיוך על השפתיים.
למשל:


לסיום, תני לנו 2-3 דוגמאות לאתרים שמציעים חווית משתמש מדהימה לטעמך.

1. אתר חוויתי לחלוטין, ספוטיפי כמו ספוטיפי עושים את זה כמו שצריך.
https://yearinmusic.spotify.com/en-GB

2. פרוייקט מיוחד לאולימפיאדה שמצליח להציג המון מידע די טכני בצורה מאוד מרגשת.
http://www.nytimes.com/interactive/2016/08/05/sports/olympics-swimmer-ryan-lochte.html?_r=0

3. ולסיום חייבת לפרגן לבלוג הישראלי המגניב הזה שמדבר על UX.
http://createmagazine.co.il/